14 nov. 2008

Incredibila forta a multumireii (Leo Babautasursa)


Incredibila forta a multumirii
de Leo Babautasursa:
Zen Habits (Obiceiuri Zen)Daca ai o gradina si o biblioteca, ai tot ceea ce iti trebuie - Cicero
Multi dintre cititori mi-au observat eforturile si articolele despre autoperfectionare, dar ceea ce nu am facut prea des pana acum a fost sa vorbesc despre frumusetea atingerii starii de multumire cu ceea ce ai si cu cine esti tu deja.
Sunt, cu siguranta, o persoana orientata catre obiective: intotdeauna am cate o tinta de atins, indiferent ca este vorba despre scrierea unei carti, participarea la maraton, imbunatatirea blog-ului personal, trezitul de dimineata, scaderea in greutate sau orice alt tel mi-am propus (si de cele mai multe ori l-am si realizat) in ultimii cativa ani. Si, odata atins telul, incep sa caut un altul: acum, ca am terminat cu cel de-al doilea maraton, am inceput deja sa il caut pe un al treilea.
Asa ca, nu e asta cumva o contradictie? Nu inseamna oare ca nu sunt multumit de viata mea? Deloc. Sunt foarte multumit de viata mea, de ceea ce am si de cine sunt. Am acceptat ca sunt genul de persoana care se afla in permanenta in lupta pentru atingerea unui tel, genul de persoana care se bucura de provocari si careia ii place calatoria. Nu telul este cel care conteaza pentru mine, ci calatoria, drumul pana la atingerea lui. Si sunt foarte multumit sa fiu o astfel de persoana.
Deci, multumirea nu inseamna sa fii multumit de situatia in care te afli si sa nu incerci sa o schimbi. Multumirea insemna sa fii multumit cu ceea ce ai, realizand, in acelasi timp, ca suntem oameni si ca vom dori intotdeauna mai mult, oricat de fericiti am fi. Daca nu o facem, inseamna ca am renuntat la viata.
Astazi as vrea sa vorbesc despre multumire si despre lucrurile extraordinare pe care le poate aduce in toate domeniile vietii noastre. Si voi da si cateva sfaturi despre modul de atingere a multumirii.

Fericirea este multumirea de sine - Aristotel
Viata mea
Voi folosi propria mea viata ca exemplu in acest caz numai pentru ca o cunosc mai in profunzime decat pe oricare alta viata. Privind in urma, nu am fost intotdeauna multumit. Au fost momente in viata mea in care nu am fost fericit, cand lucrurile pareau mohorate si cand mi-as fi dorit sa am mai mult. Nu eram multumit de felul in care se prezentau lucrurile si acum stiu ca modul de-a privi viata era elementul principal care contribuia la nefericirea mea.

Noi alegem daca suntem fericiti sau nefericiti
Cititi propozitia de mai sus din nou daca nu reprezinta deja o practica curenta in viata voastra. Daca sunteti nefericiti cu viata voastra asa cum este acum, ma voi aventura sa ghicesc ca acest lucru se datoreaza faptului ca ati ales sa nu fiti fericiti. Suna cam dur dar, din experienta mea, este perfect adevarat.
(Completare bazata pe comentariile primite: nu pot spune daca acest concept de fericire este aplicabil tuturor, in special celor aflati in depresie clinica sau celor cu dereglari similare, oamenilor care mor de foame sau nu au unde locui, oamenilor care au suferit tragedii sau abuzuri ingrozitoare sau altora aflati in astfel de situatii. Oricum, cred ca, totusi, pentru majoritatea cititorilor aceste principii sunt aplicabile.)
Ati putea spune: „Bine, dar viata mea chiar e de rahat! Bineinteles ca voi fi nefericit!”. Si va inteleg: am avut momente in care nu stateam deloc bine la serviciu, cand relatiile mele o luasera razna, cand starea mea financiara era chiar proasta, cand eram supraponderal si cand viata mea intreaga era un dezastru.
Dar ascultati ce va spun: am trecut prin toate astea de cateva ori in viata. Si cateodata am fost nefericit in aceste conditii. Si alteori am fost fericit si multumit. Asa ca am ajuns la concluzia care s-a dovedit adevarata nu o data: nu conditiile sunt cele care ma fac fericit sau nefericit, ci alegerea mea in ceea ce priveste gandurile, atitudinea si comportamentul.
Ce comportamente, ganduri si atitudini au facut diferenta intre momentele de fericire si cele de nefericire? Cand eram nefericit, ma concentram asupra tuturor lucrurilor rele din viata mea. Nu numai asta, dar ma gandeam in mod continuu la cat de rele erau si ma plangeam si intrebam: „De ce eu?”. Ma lasam sa ma scufund in inactivitate si, eventual, in depresie. Eram uracios si ii faceam pe toti cei din jurul meu sa se simta nefericiti. Asta nu facea decat sa-mi inrautateasca situatia. In nici un caz nu mi-a folosit la serviciu.
Acum, sa luam prin comparatie momentele de fericire. Atunci m-am concentrat asupra lucrurilor bune din viata mea. Pentru ca, in timp ce aveam probleme la serviciu, cu relatiile si cu banii, si cu sanatatea, si cu toate... ramaneau in continuare si lucruri bune. Cel putin aveam un serviciu! Cel putin aveam pe cineva care sa ma iubeasca! Cel putin nu eram bolnav grav! Cel putin nu eram falit si aveam un acoperis deasupra capului! Mi-am numarat binecuvantarile. Asta fac de fiecare data cand lucrurile nu stau prea bine si imi schimb abordarea.
Am o nevasta si copii frumosi. Am puterea sa imi schimb serviciul. Am puterea sa imi simplific viata. Am puterea sa scap de datorii. Sunt sanatos, chiar daca sunt supraponderal. Traiesc pe o insula minunata, cu plaje frumoase, plina de verdeata si viata. Am o familie in jurul meu care ma iubeste. Am puterea cuvintelor mele si cartile pe care mi-e atat de drag sa le citesc. Am viata!
Toata aceasta abordare a vietii m-a ajutat sa fiu mai fericit. Mi-a imbunatatit relatia, pentru ca am incercat sa imi apreciez sotia. Pe scurt, a imbunatatit tot ceea ce ma inconjoara si, in continuare, mereu, voi analiza toate acestea in detaliu.
Eram fericit pentru ca am ales, in ciuda tuturor conditiilor, sa fiu fericit. Am gasit multumire in ceea ce aveam deja, in loc sa-mi doresc sa fi avut altceva, in loc sa fiu nemultumit cu ceea ce aveam. Multumirea nu numai ca m-a facut fericit, ci mi-a transformat viata in multe feluri. Iata cum.

Fericirea
Aceasta este probabil zona cea mai afectata de pe lista pentru ca multi oameni vad „multumirea” si „fericirea” ca fiind unul si acelasi lucru. In multe feluri chiar sunt acelasi lucru, dar, in realitate, este doar o chestiune de concentrare. Cand sunteti fericiti, este un fel de-a fi influentati de un numar de factori, inclusiv multumirea.
Multumirea, pe de alta parte, inseamna sa fii satisfacut cu ceea ce ai. Se concentreaza pe ceea ce ai si pe ceea ce nu ai in loc sa fie numai un fel de-a fi. Ea influenteaza fericirea. Oricum, puteti alege sa fiti multumiti, la fel de bine cum alegeti sa fiti fericiti si, daca alegeti sa fiti multumiti, veti fi fericiti.
Sunt multe feluri in care sa deveniti fericiti. Puteti deveni fericiti facand anumite lucruri (alergand, prin sex, intrand in Flux). Puteti deveni fericiti pentru ca sunteti iubiti sau indragostiti. Puteti deveni fericiti pentru ca tocmai ati castigat un concurs sau un milion de dolari. Sa fii multumit este doar unul dintre modurile in care poti fi fericit, dar este unul grozav.

Simplitate
Simplitatea inseamna, bineinteles, diferite lucruri pentru diferiti oameni, dar, pentru mine, multumirea se afla in centrul simplitatii. Este vorba despre a te multumi cu putin, cu o viata mai simpla, in loc sa vrei mereu mai mult, sa dobandesti din ce in ce mai mult si sa nu fii niciodata multumit.
Simplitatea inseamna sa analizezi de ce vrei mai mult si sa rezolvi aceasta problema de la radacina. La radacina dorintei de mai mult se afla faptul ca nu esti multumit cu ceea ce ai. Te poti opri din dobandire si poti incepe sa te bucuri de ceea ce ai.
Nu o sa pretind ca nu imi doresc lucruri. Am vrut un Macbook Air si mi l-am luat. Ma ajuta chiar acum sa scriu acest articol si aceasta carte. (Oricum, in apararea mea pot spune ca am asteptat mai mult de o luna inainte sa il cumpar, pentru ca sa ma asigur ca aveam cu adevarat nevoie de el.) Dar, chiar daca nu sunt imun la dorinte, am invatat sa ma iau prin surprindere din cand in cand si sa verific de ce vreau ceva. Si, apoi, incerc sa-mi spun ca am deja tot ce mi-as putea dori. Si aceasta multumire conduce la simplitate.

Finante
De fapt, este acelasi lucru cu simplitatea, dar am vrut sa o demonstrez si din punct de vedere financiar. Motivul pentru care ajungem la probleme financiare este deseori faptul ca decidem sa cumparam mai mult decat ne putem permite. Si la originea acestor cumparaturi este achizitionarea lucrurilor pe care le dorim, in loc de lucrurile de care avem nevoie, din cauza ca nu suntem multumiti cu ceea ce avem deja.
Sa gasesti multumirea cu lucrurile pe care le ai si intr-o viata mai simpla poate conduce la a cumpara mai putin, la a cumpara lucrurile de care avem nevoie in loc de lucrurile pe care le vrem si, astfel, ajungem sa cheltuim cat ne putem permite. Stiu asta din experienta proprie, deoarece cheltuielile necontrolate m-au condus la datorii, in timp ce multumirea m-a ajutat sa scap de ele.

Relatii
De multe ori, se pare ca nu suntem niciodata multumiti cu perechea noastra. Nu se poarta cum am vrea noi sa se poarte. Asta se afla, in general, la originea problemelor intr-o relatie, oricat de complexe ar parea problemele de acest gen.
Invatati, in schimb, sa fiti multumiti de persoana pe care o iubiti, asa cum este ea. Nu este intotdeauna usor, pentru ca suntem, de obicei, antrenati (de catre parintii nostri bine intentionati, dar niciodata satisfacuti, si de altii din jurul nostru) sa facem exact opusul: sa incercam sa ii schimbam pe ceilalti. Oricum, veti da de necazuri daca incercati sa va schimbati partenerul. S-ar putea sa-l faceti sa-si schimbe comportamentul (nu prea des), dar el nu va fi fericit si, ca urmare, relatia va avea de suferit.
Admit ca am o problema cu asta cateodata, dar, atunci cand se intampla, incerc sa imi reamintesc sa imi iubesc partenera asa cum este, pentru cine este. Este o persoana frumoasa, asa cum este acum, si nu este absolut deloc nevoie sa se schimbe. Aceasta abordare a condus intotdeauna la o relatie mai buna pentru mine.

Copiii
Dupa cum am spus mai sus, parintii sunt nemultumiti deseori de copiii lor. E nevoie sa fie mai curati, mai bine crescuti, mai buni la scoala, mai organizati si mai studiosi, mai politicosi si mai blanzi, si mai plini de compasiune, mai ingrijiti si mai buni la sport. Ei bine, toate astea duc la problemele relationale mentionate mai sus de mai tarziu in viata copiilor, deoarece ei au invatat sa nu fie niciodata multumiti de ceilalti si sa incerce sa ii schimbe.
Asta conduce si la complexele de inferioritate ale copiilor nostri, la nefericire si la relatii proaste cu acestia. In loc de asta, ar trebui sa invatam sa ne iubim copiii neconditionat, sa ii acceptam ca oamenii care sunt si sa le spunem asta nu numai prin cuvintele, ci si prin actiunile noastre.
Acceptati-va copiii asa cum sunt si ei vor fi mai fericiti si asa veti fi si voi!

Serviciul
Ar trebui sa fim multumiti de locul nostru de munca? Ei bine, eu nu spun sa ramaneti blocati intr-o slujba fara viitor, cu un sef care va trateaza ca pe un nimic. Daca nu sunteti fericiti cu slujba pe care o aveti, schimbati-o! Eu asa am abordat lucrurile si, pentru mine, a mers.
Oricum, am invatat ca, daca sunt o persoana multumita in alte domenii ale vietii mele, daca sunt multumit de viata mea in general, asta ma ajuta si in munca. Oamenii nemultumiti tind sa se planga, sa fie uraciosi sau negativisti. Acest lucru conduce la probleme la locul de munca. Oamenii care sunt multumiti nu au tendinta sa se planga si tind sa aiba o atitudine mai pozitiva, care, din experienta mea, aduce aproape intotdeauna mai multe ocazii, atat la serviciu (promovari, proiecte noi etc.), cat si in fara serviciului (oferte de munca, networking etc.)

Schimbarea sociala
Am auzit anumiti scriitori spunand ca oamenii ca mine, care predica fericirea, multumirea si abordarea pozitiva a vietii, ii invata pe oameni sa accepte nedreptatile sociale si sa nu lupte pentru schimbare. Nu sunt deloc de acord si, ca unul care ar dori o societate mai libera decat cea in care traim acum, m-am gandit mult la asta.
Gandhi, sabotorul meu social preferat, are doua citate referitoare la multumire care par sa se contrazica. Primul: „Fericirea omului se gaseste cu adevarat in multumire”. Si al doilea:„Nemultumirea sanatoasa este preludiul progresului”.
Asta ar putea parea cam incalcit pana cand vedem cum a adus Gandhi schimbarea. El era nemultumit de sistemul de oprimare din tara sa, asa ca a cautat sa il schimbe. Oricum, el era multumit ca persoana, era multumit cu cine era si cu ce avea in viata sa personala. Aceasta multumire personala i-a permis sa aiba puterea interioara de-a infrunta (si, in final, de-a invinge) autoritatile foarte puternice din tara sa de la momentul respectiv. A putut sa le infrunte pentru ca nimic din ce faceau acestia nu putea sa-i ia fericirea. Au putut sa-i ia toate posesiunile, sa-l arunce in puscarie, sa-i ia mancarea, si el era multumit.
El i-a invatat pe co-nationalii sai aceeasi lectie: sa faca ce pot mai bine cu ceea ce au in India (sa-si faca propriile vesminte simple, sa-si faca propria mancare), in loc sa-si doreasca bunuri comerciale din alte tari. A fi multumiti cu o asemnea simplitate le-ar aduce independenta fata de puterile comerciale straine si, in cele din urma (fiind parte a aceluiasi organism), fata de puterile politice straine.
Asa ca, schimbarea sociala poate avea loc si daca esti multumit de tine, de viata ta, dar nu esti multumit de sistemul de oprimare care te inconjoara. Acest sistem, in opinia mea, este responsabil pentru ca ne incatuseaza, este responsabil pentru moartea a milioane de oameni in tarile Lumii a treia... dar, pana cand nu vom invata sa ne multumim cu ceea ce avem si sa ne eliberam de dependenta de bunurile comerciale, nu-l vom putea schimba definitiv.
Sa obtinem multumirea
Daca multumirea este asa de grozava, cum ajungem la ea? Nu este intotdeauna usor, dar iata cateva cai care au functionat pentru mine:

· Numarati-va binecuvantarile. Am spus asta mai sus si in alt articol precedent, dar pentru mine nu exista cale mai buna spre multumire. Cand va simtiti nefericiti in legatura cu ceva sau pentru ca nu aveti ceva, faceti o pauza si numarati-va toate lucrurile bune din viata. Si pot sa pariez ca sunt multe! Va ajuta sa va concentrati asupra a ceea ce aveti, nu asupra a ceea ce nu aveti.
· Opriti-va si reamintiti-va. Cand sunteti nefericiti in legatura cu cineva sau incercati sa-l schimbati, opriti-va! Trageti adanc aer in piept si amintiti-va ca ar trebui sa incercati sa fiti fericiti cu persoana care este ea/el. Stati o clipa si ganditi-va la lucrurile bune legate de persoana respectiva, la motivele pentru care o iubiti. Apoi, acceptati-i greselile ca parte a intregului pachet.
· Opriti-va si ganditi-va de ce va doriti ceva anume. Cand simtiti nevoia acuta sa cumparati ceva, ganditi-va daca este o nevoie sau o dorinta. Daca este o dorinta, faceti o pauza. Este bine sa asteptati 30 de zile. Tineti o lista de 30 de zile... Cand vreti ceva, puneti obiectul respectiv pe lista cu data la care ati inceput sa il doriti si, daca inca il mai doriti dupa trecerea a 30 de zile, atunci puteti sa il cumparati. Ganditi-va de ce vreti un anumit lucru. Nu sunteti multumit cu ceea ce aveti deja? De ce?
· Faceti-va timp sa va bucurati de viata. Imi place sa reflectez in mod regulat asupra vietii mele si asupra tuturor lucrurilor bune din ea. Fac asta atunci cand alerg sau cand privesc rasaritul sau apusul, sau cand sunt afara, in natura. O alta metoda este o sedinta matinala de gratitudine: ganditi-va la toate lucrurile si la toti oamenii pentru care sunteti recunoscatori si multumiti-le in tacere.
· Aratati-le oamenilor cat de mult ii pretuiti. Este bine sa pretuiesti oamenii, dar este si mai bine sa le arati asta. Imbratisati-i, zambiti-le si petreceti timp cu ei, multumiti-le cu voce tare, multumiti-le in public.
· Respirati si zambiti. Inca o data, un sfat (din partea unuia dintre calugarii mei preferati) care se potriveste foarte bine in acest context: cateodata, daca ne facem timp sa respiram si sa zambim, acest lucru ne poate schimba intreaga perspectiva asupra vietii.
· Invatati sa va bucurati de lucrurile simple ale vietii. In loc sa va doriti sa cumparati lucruri scumpe si sa cheltuiti banii pe lucruri cum ar fi mancatul in oras sau pe distractii, invatati sa va bucurati de lucrurile care sunt gratis. Conversatii si plimbari cu oamenii, timpul petrecut afara. Sa vedeti un DVD sau sa jucati un joc. Sa mergeti la plaja. Sa faceti sport. Sa alergati. Aceste lucruri nu costa mare lucru si sunt grozave.

Protejeaza mediul inconjurator - esti sigur(a) ca e nevoie sa printezi acest e-mail?
Preluat de la www.editura-foryou.ro