9 feb. 2008

Kenneth Wapnick (Introducere generala la CURSUL DE MIRACOLE)




IISUS Scopul vietii sale

Cred ca e important sa vorbim acum despre Iisu pentru ca toti parem sa avem dificultati cu el, din cateva din motivele discutate mai inainte. Daca am crescut in lume ca evrei sau crestini, conceptia pe care o avem despre Iisus trebuie sa fie o conceptie distorsionata. In Cursul de miracole, Iisus vrea sa puna lucrurile la punct. Vrea ca oamenii sa il considere un frate iubitor, nu un frate inexistent sau un frate intru judecata, moarte, vinovatie si suferinta.
De aceea a venit Cursul asa cum a venit si, tot de aceea, Iisus tine sa precizeze ca este autorul Cursului.
Sa vedem mai intai cum se descrie Iisus si cum isi prezinta scopul vietii.
Printre cele mai importante notiuni din Curs se numara notiunea de cauza si efect, reprezentand un mod util de a examina ideea iertarii, mai ales cu privire la misiunea lui Iisus si la felul in care si-a indeplinit-o. Notiunea de cauza si efect e de asa natura incat nu putem avea cauza fara efect si viceversa.
Ce face o cauza dintr-un lucru e faptul ca duce la un efect. Si ce face un efect dintr-un lucru e faptul ca provine dintr-o cauza.
Una din frazele mele preferate din Curs pare aproape de neanteles: "Cauza cauza se face prin prin efectele ei" E un mod poetic de a spune ca efectele sunt cele ce fac cauza sa fie o cauza.
Deci, ce face o cauza dintr-un e faptul ca are un efect. Tot asa, ce face un efect dintr-un lucru e faptul ca are o cauza. E un principiu fundamental al acestei lumi si a Cerului, deopotriva. Dumnezeu e Prima Cauza, iar Efectul e Fiul Lui.
Prin urmare, Dumnezeu e Cauza care Si-a Stabilit Fiul ca Efect. Si, ca Efect al lui Dumnezeu, noi Il stabilim pe Dumnezeu ca Tata sau Creator.
Principiul functioneaza si in lume,, in asa fel incat fiecare actiune are o reactiune. Mai inseamna si ca, daca un lucru nu e o cauza, nu poate exista in lume. Toate lucrurile din lume trebuie sa aiba un efect; altfel nu ar exista. Fiecare actiune trebuie sa aiba o reactie, potrivit unui principiu fundamental al fizicii. Daca un lucru exista, va avea un efect asupra unui lucru.
Asadar tot ce exista in lume e o cauza si are un efect, acest efect fiind cel ce stabileste cauza. Da ? E foarte important sa intelegeti acest principiu, pentru ca il putem folosi atunci ca formula abstracta, careia ii putem da apoi valori concrete.
Ganditi-va din nou la povestea biblica a pacatului originar. Cand Dumnezeu i-a prins pe Adam si pe Eva asupra faptului si i-a pedepsit, a exprimat pedeapsa intr-un cotext cauzal.
A spus: "Din cauza faptelor voastre, iata ce se va intampla. Din cauza ca ati pacatuit, efectul pacatului vostru va fi o viata plina de suferinta." Pacatul, asadar , e cauza tuturor suferintelor lumii. Pa catul srpararii, care a dat nastere eului, face sa i se iveasca efectul: o viata de suferinta, durere si moarte, in final.
Moartea devine, asadar, dovada suprema a realitatii pacatului. Moartea e efectul pacatului, iar pacatul e cauza. Daca incercam sa urmarim gandirea Spiritului Sfant si vrem sa dovedim ca lumea aceasta nu este reala si ca pacatul separarii nu a avut loc niciodata, tot ce trebuie sa facem e sa dovedim ca pacatul nu are niciun efect. Daca putem dovedi lipsa de efect a cauzei, cauza nu mai poate exista.

Daca un lucru nu e o cauza, nu are realitate. Tot ce e real trebuie sa fie o cauza si trebuie sa aiba un efect. Daca inlaturam efectul, elminam si cauza.

Daca moartea e cel mai mare efect al pacatului in lumea aceasta, atunci - demonstrand ca moartea e o iluzie - demonstram, simultan, ca nu exista pacat si ca separarea nu a avut loc niciodata. Avem nevoie, asadar, de cineva care sa ne arate ca nu exista moarte. Prin desfacerea mortii, persoana respectiva va desface si pacatul, si ne va arata - simultan - ca nu exista separare, ca separarea nu a avut loc nicicand si ca singura realitate, singura Cauza adevarata, e Dumnezeu.

Acel cineva a fost Iisus, iar misiunea lui a fost aceea de a arata ca nu exista moarte. Felul in care a ridicat pacatele lumii a fost acela de a arata ca nu a avut efect. Prin faptul ca a biruit moartea, a ridicat toate pacatele. Si totusi, nu asa l-au inteles Bisericile si nu asa l-au predat.De aceea un motiv important pentru care Cursul a venit in momentul si forma in care a venit este acela de a corecta aceasta greseala. Iisus nu a facut decat sa traiasca in lume - lumea suferintei, a pacatului si a mortii - si sa arate ca nu a avut efect asupra lui. La baza Cursului de Miralole sta intelegerea ca invierea lui Iisus a avut loc cu adevarat. In sens strict, invierea nu e decat trezirea din visul mortii, vizand deci numai mintea, nu si trupul.

Ce e crucial de inteles atunci este ca nu exista moarte, pentru ca - daca moartea e reala - toate celelalte forme de suferinta sunt reale, iar Dumnezeu e mort. In plus, daca pacatul e real inseamna ca o parte din Dumnezeu s-a separat de Dumnezeu, ceea ce inseamna ca nu poate exista un Dumnezeu. Dumnezeu si Fiul nu pot fi separati.

Iisu s-a confruntat, asadar, cu cea mai convingatoare marturie la realitatea lumii si a demonstrat ca nu are nici o putere asupra lui. Ia ta care afost rostul vietii lui Iisus, misiunea si functia lui. A birui moartea inseamna a demonstra ca moartea nu e reala, ca nu e reala nici cauza ei aparenta si ca nu ne-am separat de Tatal nostru. Iisus a fost cel ce a manifestat principiul Ispasirii prin propria lui viata, moarte si inviere.

Principiul cauzei si efectului functioneaza si in cadrul iertarii., iar Iisus ne ofera catev exemple care o demonstreaza perfect. Ganditi-va din nou la exemplul anterior, acela in care sed aici cand intra cineva si ma ataca. Daca nu gandesc, pe moment, cu mintea corecteca, imi voi vedea cauza suferintei in cealalta persoana. Suferinta mea va fi atunci efectul pacatului persoanei respective. Felul in care reactionez, aratand ca sunt lezat, va intari faptul ca a pacatuit. Daca gandesc cu mintea corecta, voi intoarce obrazul celalat, ceea ce inseamna - in acest sens - ca ii voi arata celeilalte persoane ca pacatul ei asupra mea nu a avut efect, pentru ca nu am fost lezat. Anuland efectul, anulez deopotriva si cauza. Iata adevarata iertare. Iisus ne-a aratat acest exemplu nu numai prin invierea lui, ci si prin diverse fapte vare au avut loc la sfarsitul vietii lui.
Acestea sunt prezentate izbitor intr-un fragment din text intitulat "Mesajul rastignirii". Oamenii il atacau, il umileau, isibateau joc de el si il insultau, ucigandu-l, in cele din urma. Pacatuind la adresa lui, au parut sa ii provoace suferinta. Faptul ca nu i-a atacat, la randul lui, ci a continuat sa ii iubeasca si sa ii ierte fost felul in care le-a spus ca pacatul lor la adresa lui nu a avut efect. Prin urmare, nu au pacatuit, ci au gresit doar. Au strigat dupa ajutor.
Asa ne-a iertat Iisus pacatele, nu numai in timpul vietii, ci mai ales prin invierea lui. Invierea a afirmat clar ca pacatul ucideii pe care l-a comis lumea la adresa lui Iisus nu a avut efect.
Iata planul de iertare al Spiritului Sfant pe care il descrie Cursul. Cauza se desface aratand ca nu a avut nici un efect. Cel mai dificil lucru din lume e sa intampini atacul cu iertare. Dar e singurul pe care ni-l cere Dumnezeu, singurul lucru pe care ni-l cere Iisus. Partea frumoasa e ca Iisus ne-a dat nu numai exemplul perfect care ne arata cum sa iertam, ci a ramas in noi sa ne ajute sa o facem. Nimeni nu poate intampina atacurile lumii fara sa stie ca exista cineva in noi care ne ocroteste, ne iubeste si ne mangaie, carandu-ne sa ii impartasim iubirea cu persoana care ne ataca. Nu o putem face fara ajutorul lui. Ita rugamintea pe care ne-o tot adreseaza Iisus in Cursul de miracole - sa ii acceptam ajutorul, ca sa iertam.